RICE یک استودیوی نام تجاری و خلاق در شهر « هوشی مینه» ویتنام است. آنها تیمی چند فرهنگی با دیدگاه و بینشی دقیق هستند و تلاش می کنند ارزشی برتر برای برندهای برجسته از طریق ایده‌های ناب فراهم ‌آورند. این پروژه طراحی برند برای شکلات دست ساز « مارو» Maru است و به سفارش گالری ملی سنگاپور انجام شده. این گالری، در واقع موزه‌ هنرهای جدید است و شامل سه فضای مجزا می شود: تاریخی، مدرن و متعالی. رایس مجموعه‌ای از نمادها بر اساس این تم‌ها ایجاد کرد. با مشخص شدن فضاها، آنها روی ۳ طعم شکلات کار کردند. از شکلات تزریقی « شیلی» به‌عنوان نمادی از ساختار درخت مدرن که دو ساختمان را به هم متصل می‌کند، استفاده شد...
انستیتوی هنر شیکاگو آیکونیکترین اتاق خواب موجود در هنر (تابلوی تخت خواب ونگوک) را در ابعاد واقعی بازسازی کرده است و شما میتوانید آن را شبی با پرداخت فقط 10 دلار اجاره کنید.
فیلم سینمایی "یحیی سکوت نکرد" درحالی شب گذشته در شهر کاشان به نمایش درآمد که مراسم با تدابیر شدید امنیتی همراه بود.
By Darren Rowse
جزیره زیباى هرمز در جنوب ایران، با کوه هاى شگفت انگیز و خاک‌هاى رنگینش شناخته مى‌شود و فرش خاکى معروف آن، از زیباترین دست ساخته‌هاى بومى ایران است. هفته فرهنگى هرمز، رویدادى فرهنگى/ هنری است که در بهمن ماه ٩٣ برای اولین بار در جزیره هرمز و با هدف شناساندن این جزیره و تشویق اقشار مختلف مردم براى سفر به آن برگزار شد...
از دور شبیه گل‌و مرغ های مینیاتورهای قدیم ایرانی بود، در واقع حواشی سفید طرح باعث شد که بیشتر از همیشه توجهم به مرکز آگهی جلب شود ولی به حال نزدیک رفتم تا دقیق‌تر متوجه شوم که طرح آگهی متعلق به کدام شرکت و سازمان است. بالاخره لوگوی بزرگ بانک آینده بالای طرح نمایان شد، علاوه بر لوگو، شعار " آینده روشن است" نیز بزرگ در آگهی خودنمایی می‌کرد. به نظر طراح اسلوگان آگهی شعاری را به منظور وصف حال آینده بانک به نگارش درآورده بود. بانک آینده روزهای شلوغی را در حوزه تبلیغات پشت سر می‌گذارد. بیلبوردهای این بانک یکی ‌پس از دیگری در سطح شهر اکران می‌شود و مخاطبان در معرض پیام‌های تبلیغاتی مختلف این بانک قرار می‌گیرند. در ادامه طرح اخیر بانک آینده را از دو جنبه شعار و طرح گرافیکی مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که در این راستا گفتگوی فرصت امروز را با دوتن از کارشناسان این حوزه می‌خوانید. شعاری زیبا که مخاطب را به فکر نمی اندازد رضا اسلام‌پناه که سابقه‌ی طولانی در عرصه طراحی تگ‌لاین و اسلوگان دارد، درباره شعار آگهی محیطی بانک آینده می‌گوید: همانطور که از شکل و شمایل این آگهی محیطی برداشت می‌شود، بانک آینده آن را با هدف جایگاه‌سازی برند خود طراحی و اکران کرده است و به نظر قرار است؛ شعار " آینده روشن است" از این پس به عنوان تگ لاین یا شعار اصلی سازمانی این بانک استفاده شود. اگر به سایت این بانک و بخش درباره ما، مراجعه کنید متوجه صحبت‌های من خواهید شد. معمولا تگ‌لاین؛ یا چکیده‌ای از بیانیه جایگاه‌سازی برند است یا ایدئولوژی و فلسفه برند را معرفی می‌کند و یا قول و قراری است که برند با مخاطب خود می‌گذارد. به نظرم این تگ‌لاین توسط خود مسئولین بانک انتخاب شده و فرد متخصصی در روند انتخاب و نگارش آن نقشی نداشته‌است. در حال حاضر این موضوع به یک شیوه عمومی تبدیل شده و اکثر مواقع سازمانها با این موضوع برخورد غیرحرفه‌ایی می‌کنند. به هرحال هر فردی در برخورد اول با شعار بانک آینده حس مثبتی دریافت می‌کند. تک تک واژه‌های این شعار؛ بارمعنایی نسبتاً مثبتی دارند ولی تمرکز اصلی برروی کلمه روشن است که در این شعار به معنای واضح و آشکار بکار رفته است. با اینکه معنی شعار مثبت است ولی به نظرم مخاطب را به فکر و تامل وا نمی‌دارد و اگر اینکار را بکند مخاطب چه برداشتی باید داشته باشد؟ برای مثال اگر منظور از آینده نام بانک است، آمدن کلمه روشن بعد از آن چه معنایی دارد؟ آیا قرار است از این به بعد شعبات این بانک را پرنور و روشن ببینیم؟ و یا بانک برنامه‌های دیگری را در نظر گرفته است؟ به هرحال باید شعار مخاطب را وادار به فکر کردن کند مانند: شعار بانک شهر نیویورک که به مشتریان می‌گوید: "شهر هرگز نمی‌خوابد". این بانک؛ از اولین بانک‌هایی بود که دستگاههای ATM را با دسترسی شبانه‌روزی راه‌اندازی کرد. نکته جالب این است که این شعار لقب شهر نیویورک نیز هست؛ نیویورک به شهری که هرگز نمیخوابد، مشهور است و این بانک به خوبی از تگ‌لاین خود برای ایجاد وجه تمایز با رقبایش بهره برده است. درحالی که شعار بانک آینده؛ اشاره به موضوع خاصی نمی‌کند. وقتی برندها می‌خواهند از نام خودشان در تگ‌لاین و یا اسلوگان استفاده کنند، باید به معنایی که در ذهن مشتری ایجاد می‌شود، فکر کنند. استفاده از تکنیک‌های ادبی در شعارنویسی خوب است ولی باید به‌جا استفاده شود و هدف طراح آن، تنها زیبایی شعار نباشد. تگ‌لاین باید ساده و رو راست با مشتری صحبت کند، علاوه برسادگی باید معنای عمیقی نیز داشته باشد. علاوه بر طراحی تگ‌لاین؛ روش استفاده و محل قرار گیری آن در رسانه‌های گوناگون نیز اهمیت بسیار دارد. آینده ای که مبهم است اسلام پناه درباره ابهامی که در شعار بانک آینده وجود دارد، می‌گوید: همگی می‌دانیم که هویت بصری بانک آینده نشات گرفته از هویت بصری بانک تات است. در واقع همه مخاطبان این ارتباط را می‌دانند و تقریبا اکثر شعب بانک تات تبدیل به شعب بانک آینده شده‌اند. حال مشتری مطمئنا بادیدن شعار بانک آینده یاد گذشته بانک تات می افتد. آیا درخششی در عاقبت بانک تات که حال به بانک آینده تبدیل شده، به چشم می‌خورد؟ اگر یک بررسی کوچک کنید، چنین برداشت خواهید کرد که آینده این بانک نیز ممکن است مانند بانک تات شود. این بانک آینده درخشانی در گذشته نداشته و آینده این بانک نیز قطعاً برای همه مبهم است و جالب این است که از روشن بودن آینده در شعارش به مخاطب گفته است. مردم ما آگاه هستند و به خاطر حساسیتهایی که دارند، خیلی دقیق اخبار اقتصادی را دنبال میکنند، انحلال بانک تات و آینده مبهم بانک آینده تقریباً برای همه مشخص است. به همین خاطر انتخاب این شعار ریسک بزرگی برای این بانک به نظر می‌رسد. البته بانک آینده قبل از این تگ‌لاین در طرحهای قبلی از اسلوگانهای خوبی استفاده کرده بود ولی گویا به یکباره تصمیم گرفته‌اند کپی‌رایتر خود را کنار گذاشته و مسئولین بانک خودشان دست به قلم شده‌اند. طراحی تگ‌لاین کارهرکسی نیست، لطفا وارد نشوید این کپی‌رایتر باسابقه می‌گوید: در کشور ما متاسفانه هر کسی، هرشغلی که دارد در کنارش شاعر هم هست، به همین خاطر سازمانها به راحتی می‌گویند: مگر طراحی اسلوگان و تگلاین چه سختی دارد که آن را به دیگری بسپاریم؟ وقتی مدیران سازمان به این مرحله از تفکر می‌رسند، دست به کارشده و شروع به خلق شعار سازمانی خود می‌کنند و بعد شعار سازمانی بانک آینده نتیجه آن می‌شود. شعاری که صحت و سلامت آن در هاله‌ایی از ابهام است. برای طراحی تگلاین و اسلوگان دانش ادبیات گرچه لازم است ولی کافی نیست، این حرفه یک کار تخصصی و کارشناسی است و بلد راه می‌خواهد. فردی که طراحی تگ‌لاین می‌کند، باید به دانش تبلیغات و ادبیات تبلیغ مسلط باشد با جامعه شناسی برای شناختن گروه هدفش آشنایی داشته باشد و با بکارگیری دانش و تجربه‌اش بر اساس استراتژی مناسب اقدام به اینکار کند. در ایران مجموعا 10یا 20 کپی رایتر حرفه‌ایی وجود داردکه 70 میلیون نفر رقیب این تعداد اندک هستند. البته دراین باره باید به خیلی‌ها خرده گرفت. مشخص کردن قیمت برای کار کپی رایترها درحیطه وظایف گرافیست‌ها نیست اسلام پناه درباره وضعیت فعلی کپی‌رایترها در ایران می‌گوید: باید نقدی به انجمن صنفی طراحان گرافیگ نیز کرد که در تعرفه جدید خود برای نوشتن اسلوگان و تگ لاین قیمت تعریف کرده‌اند؛ مگر این کار در حوزه طراحان گرافیک است که برایش نرخ مشخص می‌کنند؟ بسیاری از طراحان گرافیک فعال در کشور ما هنوز به علم تبلیغات مسلط نیستند، حال شاید میان این افراد کسانی باشند که برحسب علاقه مطالعه آزاد کرده باشند. معمولا بصورت آکادمیک به طراحان گرافیک علم بازاریابی و فروش آموزش داده نمی‌شود. این درحالی است؛ کسی که اقدام به طراحی تک لاین می‌کند، باید کامل به مباحث آکادمیک برندسازی واقف باشد. اتفاق عجیب در تعرفه؛ بهای این انجمن است که قیمت طراحی اسلوگان و تگلاین را یکی تعیین کرده‌است. این موضوع کاملا مشخص کننده؛ غیرکارشناسی بودن این اقدام انجمن طراحان گرافیک است. خود درمانی نکنید اسلام‌پناه در پایان می‌گوید: جالب است که کارفرماها و صاحبان کسب و کار، هزینه‌های کلانی را برای خرید رسانه متقبل می‌شوند ولی حاضر نیستند برای خلق و تولید محتوای این رسانه‌ها هزینه کنند. هزینه‌ی پخش آگهی تلویزیونی و یا اجاره یک بیلبورد قابل مقایسه با دستمزد یک تیم حرفه‌ایی نیست. وقتی کارفرمایان برای محتوای تبلیغاتشان هزینه نمی‌کنند، به راحتی بودجه رسانه خود را به هدر می دهند. آنها محتوایی را به نمایش می گذارند، بدون اینکه اثربخشی آن را بسنجند. چنین مواقعی نه احساسی در مخاطب ایجاد می شود نه او را برای خرید یا استفاده از کالا و خدماتی تحریک می‌کند و نه او را نسبت به برند مربوطه وفادار می‌کند. گاهی به شخصه ماه‌ها برای طراحی یک تگلاین زمان می گذارم تا یک شعارسازمانی مناسب و ماندگار خلق کنم، درحالی که بسیاری از کارفرمایان، طراحان یا شاعران همه فن حریف، یک روزه و دورهمی به یک شعار می‌رسند که نتیجه آن وضعیت فعلی ادبیات تبلیغ در کشور ماست. ایده‌ایی که به سختی کشف می‌شود علی قسمتی، طراح ارشد گرافیک که سابقه‌ طولانی در طراحی آگهی‌های تبلیغاتی دارد، درباره آگهی محیطی بانک آینده می‌گوید: به نظرم مباحث زیادی را می‌توان درباره تک آگهی بانک آینده مطرح کرد ولی مهمترین آن‌ها عدم هماهنگی میان اسلوگان و طرح گرافیکی آگهی است. چون من که مدت‌ها دراین حرفه هستم، بعد از کلی کلنجاررفتن و فکر کردن تازه متوجه شدم که طرح وسطی در آگهی از طرح وسط اسکناس پانصد تومانی برگرفته شده است. درواقع شعار" آینده روشن است" هیچ کمکی به من که مخاطب این طرح هستم، برای درک و فهمیدنش نکرد. علاوه براین هیچ المانی در طرح آگهی؛ یادآور کلمه روشن در شعار نیست. معلوم نیست که چرا در شعار به کلمه روشن اشاره و برروی کلمه آینده تاکید شده است. به هرحال با توجه به شرایط آگهی و سرعت درک آن توسط مخاطب همچنان شعار گنگ و نامفهوم است. به نظر طراح این آگهی نیز خواسته از شیوه مابقی طراحان آگهی‌های بانک‌ها یعنی مینیمال که این روزها بسیار دیده می‌شد؛ استفاده کند ولی طرح گویای این موضوع نیست حتی مردمی که این روزها پول درآوردن برایشان دغدغه شده نیز به سختی می‌توانند، تشخیص دهند که طرح برگرفته از اسکناس است. درآگهی مشخص نیست که آینده بابت چه موضوعی برای مشتریان این بانک روشن است، آیا قرار است، وام ویژه ایی ارائه کند یا اینکه سود بانکی خاصی به مشتری بدهد به هرحال باید روشن بودن به گونه‌ایی در طرح نشان داده شود. قسمتی درباره مباحث فنی گرافیک طرح می‌گوید: با تمام توصیفاتی که کردم، وقتی وارد مباحث فنی طرح آگهی بانک آینده می‌شوم، اوضاع تغییر می‌کند. ترکیب بندی این آگهی مناسب و به جا استفاده شده است. شعار از لحاظ شکلی خوب و جاگذاری جالبی در طرح دارد، رنگ‌بندی و الگوی هویت سازمانی بانک در طرح به درستی بکار رفته است. بطورکلی به نظرم از لحاظ بخش نرم‌افزار گرافیکی نمی‌توان به آن ایرادی گرفت و طراح از این لحاظ حرفه‌ایی عمل کرده‌است. برای مثال در طراحی گرافیک گاهی بخش سفید برای تمرکز بیشتر مخاطب به موضوع اصلی استفاده می‌شود که در این طرح نیز بکار رفته‌است. این روش برای آگهی‌های تبلیغاتی مناسب است چون مخاطبی که با سرعت زیاد از کنار طرح می‌گذرد، نهایتا چشم‌ش به المان اصلی متمرکز می‌شود، فضای سفید اطراف آگهی به چشم مخاطب آرامش می‌دهد. به نظرم هرجایی این تکنیک استفاده شود، بجا و درست است، مگر علت خاصی در پس آن وجود داشته باشد که طراح سراغ آن نرود. این طراح گرافیک در ادامه می‌گوید: مشکل اصلی طرح به بخش استراتژیک آن برمی‌گردد و مشکل همان است که ابتدای صحبت‌هایم گفتم؛ یعنی همخوان نبودن شعار و تصویر آگهی. شعار؛ دراین آگهی آنقدر ذهن مخاطب را برای رسیدن به یک مفهوم درگیر می‌کند که دیگر وقت رسیدن به طرح آگهی نمی‌ماند که بخواهد ارتباط این دو را باهم بسنجد. طراح اگر از الگوها و خطوط هندسی که در اسکناس‌های ایرانی وجود دارد، استفاده می‌کرد، مخاطب را راحتر به هدف مورد نظرش هدایت می‌کرد. درحالی که تصویر نهایی در نگاه اول؛ ذهن را به یاد طرح گل و مرغ سنتی مینیاتورهای ایرانی می‌اندازد. اگر من نیز لوگوی بانک را نمی‌دیدم برای کشف طرح اسکناس تلاشی نمی‌کردم. به هرحال شاید ایده‌اولیه این طرح آگهی خوب بوده ولی نحوه برخورد با آن به درستی انجام نشده است. امکان دارد؛ این طرح برای برندینگ بانک آینده باشد و در طرح‌های بعدی تکمیل شود ولی طرح حال حاضر گواه این موضوع نیست و هیچ کششی برای دنبال کردن مخاطب در آینده ایجاد نمی‌کند. بااینکه طرح خوب است ولی مخاطب را برای دنبال کردن؛ تشنه خودش نمی‌کند و همین موضوع زحمت طراح را از بین می‌برد.
گفت و گوی مجید دوخته‌چی زاده با استاد کامران کاتوزیان. استاد کامران کاتوزیان در مصاحبه‌ای گرم و صمیمی از زندگی حرفه‌ای و دوران تحصیل‌اش سخن گفته است.
فرشید منفرد طراح جوان و خوش‌ذوق متولد ١٣۶٢ فوق لیسانس تصویرسازى دارد و ده سال است که به طور حرفه‌اى در زمینه‌ى گرافیک، تصویرسازى و انیمیشن فعالیت دارد. فرشید تا به حال چندین نمایشگاه موفق گروهى و انفرادى داشته و کارهایش در نشریات مختلف ایرانى و خارجى چاپ شده.
انسان‌ها دو دسته هستند، آنهایی که این وبلاگ را باحال و بامزه می‌دانند و دسته دیگر که مسخره و بی‌مزه خطاب می‌کنند. به همین ساد‌گی! کارگردان هنری از لیزبون پرتقال است که با تصویرسازی‌های خوش‌رنگ، مینی‌مال و ساده، سعی دربیان این دارد که اغلب مردم در بعضی مسائل کاملا به دو دسته تقسیم می‌شوند.
طراحی کمپین تبلیغاتی برای نوشیدنی Sloche توسط Havas Worldwide Canada
بازطراحی برند‌ها ممکن‌است برای بعضی‌ها عصبی‌کننده باشد، اما خب که چی!؟ وقتی مردم علاقه به پیشرفت و گسترش قابلیت‌هایشان ندارند، پس هدف این کار چیست؟...
بسته بندی ساندویچ
مدتى است مجموعه تصویرسازى هاى دیوارى «نجوا عرفانى» تصویرگر و نقاش، بر دیوارهای شهر نقش بسته است. نجوا در مورد این پروژه مى‌گوید...
گفت‌وگو با «راب جانوف» طراح لوگوی اپل؛ سیب گاز‌ زده‌ای که حالا سوژه‌ کارتونیست‌ها و طراحان پوستر شده، با آن شوخی می‌کنند، از آن الهام می‌گیرند، پشت ماشینشان می‌چسبانند و...
با این‌که صنعت تبلیغات و گرافیک تبلیغاتى در ایران عمر درازى دارد و بخش زیادى از طراحان در زمان‌هاى مختلف درگیر این حیطه بوده و هستند؛ اما یافتن کسانى که بتوانند هنر گرافیک و صنعت تبلیغات را به خوبى به هم گره زده و نتیجه مطلوبى کسب کنند، کار ساده اى نیست. در این میان، گرافیک تبلیغاتى نیز آنچنان که باید مورد توجه واقع نشده؛ در حالى که...
۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد. هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
امروزه به تصویر کشیدن هم‌زمان مفاهیم یک شرکت، داستان و برند آن در قالب یک لوگو و در عین حال حفظ مشخصه‌ی منحصر به‌فرد بودن آن برای طراحان دشوارتر از پیش است. بدیهی است که بسیاری از طراحان از نمادهای اسطوره‌ای استفاده می‌کنند تا از این شلوغی و آشفتگی رهایی یابند. البته استفاده از داستان یک نماد برای انتقال پیام مورد نظر هم راهکار مناسبی است. در ادامه اطلاعات مختصری در مورد سه لوگو و داستان حیرت‌انگیز نمادهایشان که کاملاً با محتوای برند مورد نظر متناقض هستند را ارائه خواهیم داد.
فدریکو بابینا (Federico Babina) تعداد ۲۷ خانه خیالی، در رابطه با مجموعه فیلم‌های مشهور کارگردانان سینما را به تصویر کشیده است. کارگردانانی نظیر وس اندرسون (Wes Anderson) و استنلی کوبریک (Stanley Kubrick). وی این مجموعه را “Archidirector” نامیده است.
گرافیک محیطی پیرامون یک فضا تاثیر بسزایی در شکل گیری هویت و شخصیت یک مکان دارد. ساختمان جدید وستردالز (Westerdals)، یکی از دانشکده های پیشرو در علوم ارتباطات است که در ولکان شهر اوسلو نروژ واقع شده است. این ساختمان توسط کریستین جارموند (Kristin Jarmund) طراحی شده و مشخصه‌ی اصلی آن، حالت زمخت و صنعتی اش است که ...

بیشتر ببینید